powrót 908 RC
908 RC

Peugeot słynie z szokujących, spektakularnych i elektryzujących prototypów. Ale tak daleko Francuzi się jeszcze nie posunęli. We wrześniu na salonie paryskim firma zaprezentuje limuzynę z centralnie umieszczonym mocarnym Dieslem.
Peugeot 908 RC jest powalający. Ostre linie, zdumiewające płaszczyzny, fantastyczne detale i olbrzymie rozmiary (ponad 5 metrów długości i tylko 1,37 metra wysokości) sprawiają, że najzwyczajniej w świecie kopary opadają. Mało które auto sprawia, że czujesz się jak dziecko, serce zaczyna bić szybciej, a ręce są podejrzanie wilgotne. A 908 RC robi to mimochodem. Ot tak sobie.
Warto zwrócić uwagą na ewolucję firmowej twarzy Peugeota. Najpierw były nieśmiałe, nieco wstydliwe uśmieszki nisko na zderzaku. Potem przyszedł czas na rozdziawione oblicze modelu 407 (na marginesie - zawieszenie w 908 RC pochodzi właśnie z tego modelu). W koncepcyjnym 907 na dziurę w zderzaku zaczęło minimalnie zachodzić wybrzuszenie na masce. Zaraz potem trafiło do produkcji seryjnej (207). A teraz? Znak firmowy Peugeota bezceremonialne "spływa" na wielki uśmiech auta. I dobrze. Takie rozwiązanie łamie ogrom i nicość peugeotowskich wlotów i nie pozostawia żadnych wątpliwości, że mamy do czynienia z lwem.
Nadwozie zbudowano z aluminium i karbonu. Zgrabny tył skrywa wysuwany spojler. Podłoga jest płaska jak stół, natomiast artystycznie wykonany dyfuzor pomaga autu utrzymać stabilność przy wyższych prędkościach. Ale o tym później.
Wewnątrz konstruktorzy postawili na cztery osobne fotele. Wyposażenie jest kompletne (m.in. wysokiej klasy sprzęt grający, nawigacja, 4-strefowa klima). Materiały są z najwyższej półki - dominują aluminium, skóra, drewno, chrom. Wszystko przyprawione najnowocześniejszą technologią. Gadżetami na pokładzie można sterować za pomocą Man/Maschine Interface (dostępny dla każdego pasażera) oraz dotykowego ekranu. Wyposażenie obejmuje również mnóstwo naturalnego światła. To efekt 3 metrów kwadratowych przeszklonych powierzchni. Przednia szyba jest fajnie wygięta, prawda? Bagażniki w 908 RC są dwa - ten z przodu ma pojemność 220, drugi z tyłu 300 litrów.
Najlepsze dopiero przed nami. 908 RC jest 4-drzwiową limuzyną, co jednak nie przeszkadza jej, aby była zbudowana jak auto wyczynowe. Silnik umieszczono poprzecznie za tylnymi siedzeniami. Centralne położenie motoru to chleb powszedni w superautach, ale nie w limuzynach. A silnik sam w sobie też jest nie byle jaki.
908 RC wyposażono w 5,5-litrowego Diesla V12 HDI o mocy ponad 700 KM. Ale taka moc to nic. Lepszy jest moment obrotowy - 1200 Nm! Wystarczyłoby na wystrzelenie promu kosmicznego poza granice układu słonecznego. Motor sprzężony jest z 6-biegową skrzynią sekwencyjną i rozpędza auto do ponad 300 km/h. Warto wspomnieć, że tego silnika Peugeot używa w wyścigach Le Mans. I warto jeszcze napomknąć, że cylindry odchylone są od siebie pod kątem 100 stopni, co czyni całą jednostkę stosunkowo niewielką i pozwala znacząco obniżyć środek ciężkości. Dwa filtry cząstek stałych zamykają usta ludziom z Greenpeace.
Oczywiście, 908 RC nie anonsuje bezpośrednio następcy 607. Ale może chociaż trochę splendoru, charakteru i czynnika X z tego prototypu trafi do przyszłej flagowej limuzyny Peugeota? Oby.

powrót