mercedes s POWRÓT

SLR McLaren

Odrodzenie legendy - Mercedes-Benz SLR McLaren.

Fascynacja prędkością - chyba nie ma drugiego samochodu, który uosabia ją tak wyraźnie jak srebrna strzała Mercedes-Benz. SLR McLaren kontynuuje mit legendarnego sportowego samochodu wyścigowego lat pięćdziesiątych i jednocześnie rozpoczyna całkowicie nową erę samochodów sportowych o dużej mocy. Jest to pojazd zupełnie wyjątkowy - Gran Turismo XXI wieku.
SLR przenosi technologię Formuły 1 na normalne drogi i zachwyca olśniewającą sylwetką, nadzwyczajną mocą oraz fenomenalną łatwością prowadzenia. Ekstremalny i jedyny w swoim rodzaju, czysty w stylu i jednocześnie zmysłowy - SLR McLaren jest wyrazem najwyższej samochodowej namiętności.

Największe zalety

Jako srebrna strzała XXI wieku, Mercedes SLR stanowi niepowtarzalne połączenie zachwycających osiągnięć.
Konstrukcja i technologia przyszłości.

- Wyjątkowa interpretacja stylu najnowszych pojazdów Formuły 1 i legendarnej stylizacji coupé Mercedes-Benz.
- Konstrukcja skorupowa z włókien węglowych - zapożyczona ze sportu motorowego komórka bezpieczeństwa, wykonana całkowicie ze wzmacnianego włóknami węglowymi tworzywa sztucznego.
- Zaczerpnięta ze sportu motorowego przednia strefa zgniotu wykonana z włókien węglowych.
- Drzwi skrzydłowe otwierane w przód i do góry, pod kątem 75 stopni.
- Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT R z trzema programami przełączania ręcznego.
- Boczne rury wydechowe.

Niezawodność.

- Specjalne, wykonywane w ekstremalnych warunkach testy obciążeniowe wszystkich elementów. - Jazdy testowe na torach wyścigowych.
- Intensywne próby wytrzymałościowe.

Właściwości jezdne.

- Zachwycające osiągi jezdne, połączone z niezwykłą łatwością prowadzenia. - 8-cylindrowy silnik widlasty AMG z kompresorem, o pojemności 5,5 litra, charakteryzujący się dużym potencjałem mocy i imponującym momentem obrotowym osiąganym już przy niezwykle niskich prędkościach obrotowych.
- Silnik umieszczony centralnie z przodu pojazdu, dla uzyskania mniejszego momentu bezwładności masy przy zachowaniu optymalnego rozłożenia ciężaru.
- Bardzo sztywna konstrukcja nadwozia, wykonanego ze wzmacnianego włóknami węglowymi tworzywa sztucznego, zapewniającego najwyższą sztywność skręcania.
- Generująca siłę nacisku koncepcja aerodynamiczna, polegająca na zastosowaniu płaskiego spodu, dyfuzora i regulowanego hamulca powietrznego.
- Podwójne wahacze poprzeczne w zawieszeniu przedniej i tylnej osi, zapewniające dokładnego prowadzenie kół.

Bezpieczeństwo.

- Konstrukcja skorupowa wykonana całkowicie z włókien węglowych, z wymiennymi strefami zgniotu z włókien węglowych z przodu i z tyłu.
- Adaptacyjne, wyzwalane dwustopniowo poduszki powietrzne przednie dla kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne typu Head/Thorax (powiększone poduszki powietrzne boczne z dodatkową ochroną głowy) oraz poduszki zabezpieczające kolana.
- C-BRAKETM z 8-tłokowym zaciskiem hamulcowym na osi przedniej i 4-tłokowym zaciskiem hamulcowym na tylnej osi, z elektrohydraulicznym systemem hamulcowym SBCTM - Systemy regulujące dynamikę jazdy: ABS, BAS, ESP z ASR. - Regulowany hamulec powietrzny, umożliwiający wytworzenie siły dociskowej (efekt downforce) przy jednoczesnym wspomaganiu siły hamowania.

Komfort.

- Sportowe siedzenia kubełkowe z włókien węglowych o szerokości M (medium) z podparciem odcinka lędźwiowego.
- Automatyczna pięciobiegowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT R z impulsowym systemem zmiany biegów i przyciskami zmiany biegów na kierownicy.
- Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja z filtrem przeciwpyłowym, filtrem z aktywnym węglem oraz układem wykorzystania ciepła resztkowego silnika.
- Radio Audio 30 APS.
- System dźwiękowy (BOSE).
- Telefon Mercedes-Benz (standard).
- Pojemność bagażnika 272 litry, dodatkowo 46,1 litra powierzchni bagażowej wewnątrz.

Jakość.

- Ekskluzywne materiały najwyższej jakości.
- Lekkie elementy ze wzmocnionych włóknami tworzyw sztucznych.
- Najbardziej zaawansowana technologia produkcji. - Perfekcyjne ręczne wykonanie.

Silnik

Mercedes Klasy SLR ma charakter samochodu sportowego - widać to również pod maską silnika. Dwie duże chłodnice powietrza doładowującego jednostki napędowej AMG wyróżniają się swoją niecodzienną powierzchnią z wkomponowanym napisem »SLR«. Zaznaczone w ten sposób serce pojazdu, czyli 8-cylindrowy silnik widlasty AMG z kompresorem, o pojemności 5,5 litra, jest jedną z najmocniejszych jednostek napędowych, jakie kiedykolwiek zostały skonstruowane dla produkowanego seryjnie modelu Mercedes-Benz. Jego głównym elementem jest moduł doładowania, umieszczony między blokami cylindrów nachylonego pod kątem 90 stopni silnika V8, zasysający powietrze poprzez gwiazdę Mercedes-Benz wkomponowaną w przód pojazdu. Moduł doładowania wyróżnia się optycznie czerwoną osłoną ze znakiem Mercedes-Benz, tworząc udaną całość z czerwono-srebrną obudową układu doprowadzenia powietrza.
Nowo zaprojektowany silnik z kompresorem spełnia w równej mierze oczekiwania stawiane pojazdom sportowym, jak i wymagania Mercedes-Benz stawiane samochodom typu Gran Turismo. Jego moment obrotowy 780 Nm już przy prędkości obrotowej 3250 obr/min oznacza niezwykle wysoki potencjał mocy już przy bardzo niskich prędkościach obrotowych. Moc 460 kW (626 KM) pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości rzędu 334 km/h. SLR przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 sekundy, a od 0 do 200 km/h w ciągu 10,6 sekundy. Umieszczony za charakterystyczną przednią częścią auta system chłodzenia silnika i powietrza doładowującego, stanowi element aerodynamicznej koncepcji pojazdu, gwarantując optymalne chłodzenie we wszystkich warunkach. Smarowanie w systemie "suchej miski olejowej" zapewnia ciągłe doprowadzanie oleju do silnika, również podczas jazdy połączonej z ekstremalnymi obciążeniami. Design nowego Mercedes-Benz SLR McLaren
Fascynujące połączenie legendy i nowoczesności
Legenda i nowoczesność - te dwie najbardziej znaczące cechy Mercedes-Benz SLR McLaren dają się zauważyć już na pierwszy rzut oka i uzasadniają zafascynowanie stylem nowego, wyczynowego samochodu sportowego, który jesienią 2003 roku świętować będzie swoją światową premierę. Legenda i nowoczesność - zgodnie z tą formułą projekt karoserii Gran Turismo zachowuje typowe elementy stylistyki legendarnego samochodu wyścigowego SLR z lat pięćdziesiątych i łączy je ze współczesnym, zorientowanym na przyszłość językiem formy dzisiejszych pojazdów Mercedesa wraz z nowoczesnymi srebrnymi strzałami, z którymi zespół McLaren-Mercedes wygrał wyścig Formuły1 mistrzostw świata. Tym samym koncepcja wzornictwa kładzie pomost pomiędzy przeszłością i współczesnością, wytyczając jednocześnie drogi tworzenia sportowych samochodów dnia jutrzejszego. Tym nowym modelem samochodu Mercedes-Benz i jego partner w Formule 1, McLaren, udowadniają swoje kompetencje w dziedzinie projektowania, konstrukcji i produkcji super- wyczynowych samochodów sportowych. Jest to połączenie wiedzy i know-how, zauważalne nie tylko dzięki wskazującym drogę nowym rozwiązaniom, wywierającej głębokie wrażenie sile i przemyślanej mocy całego mechanizmu jezdnego. Jest to także gwarancja szczególnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz przydatności każdego dnia, w każdej sytuacji. Na takiej bazie powstaje samochód cechujący się jedyną w swoim rodzaju charyzmą -niezapomniane połączenie legendy i nowoczesności Mercedesa.
Design "w cztery oczy" i elementy tworzenia Srebrnej Strzały Formuły 1 Legenda SLR pozostaje żywa przede wszystkim dzięki wydłużonej masce silnika, wyraźnym bocznym odpowietrznikom w nadkolach, charakterystycznym "sidepipes" (bocznym rurom), krótkiemu tyłowi oraz - o czym nie wolno zapomnieć - skrzydłowym drzwiom. Elementy te po raz pierwszy "zadbały" o wygląd pojazdu w roku 1952 i od tamtej pory uważane są za znak firmowy sportowych samochodów Mercedesa czystej krwi. Te i inne elementy tworzące tradycję SLR doskonale harmonizują z cechami nowoczesnego języka formy Mercedesa: na przykład ze znamienną, na nowo opracowaną konfiguracją reflektorów, która formą "designu w cztery oczy" wytycza od 1995 roku nowe kierunki, czy też z ekscytującą grą kontrastów pomiędzy miękkimi formami i ostrymi liniami, jaka charakteryzuje wiele modeli znajdujących się w aktualnym programie Mercedesa. Podobnie było ze srebrnymi strzałami Mercedesa McLaren podczas opracowywania modelu karoserii SLR. Ze zwycięskiego samochodu mistrzostw świata pochodzi ostre zakończenie dziobu, opasujące z przodu gwiazdę Mercedesa i nadające całej masce silnika wyraziste kontury, a także podwójne skrzydła w przednim zderzaku. Odgrywają one nie tylko rolę formalnej cechy identyfikacyjnej, ale jednocześnie przejmują istotne funkcje aerodynamiczne oraz chłodzenia silnika. Patrząc z boku, widzimy obraz płaskiej, klinowatej sylwetki nowego, wyczynowego samochodu sportowego. Do takiego widoku przyczynia się przede wszystkim wydłużona maska silnika, silnie wygięta przednia szyba, część pasażerska odsunięta głęboko do tyłu, wielkie koła i krótki tył. Dzięki tym proporcjom linie pojazdu wyraźnie podkreślają zdecydowane parcie do przodu nowego SLR. Dzięki bocznym, rozdzielonym skrzydłowymi profilami odpowietrznikom w przednich nadkolach designerzy uchwycili jeszcze jeden element SLR, aczkolwiek owe "skrzela" są czymś więcej, aniżeli tylko formalną reminiscencją legendarnych samochodów sportowych z roku 1955: tak jak dawniej, tak i dziś te boczne wyloty służą odpowietrzeniu pomieszczenia silnika. Funkcję tę projektanci podkreślają pełnym rozmachu prowadzeniem linii, przechodzącej w skrzydłowe drzwi.
Charakterystyczna część tylna o przykładnych cechach aerodynamicznych Inaczej niż jego legendarni przodkowie prezentuje się Mercedes-Benz SLR McLaren z tyłu. Podczas gdy u wcześniejszych samochodów sportowych tył miękko opadał, bagażnik nowego Gran Turismo generalnie jest umieszczony wysoko. Wychodzi to na dobre nie tylko pojemności bagażnika, ale przede wszystkim służy zmniejszeniu siły wyporu i oporu powietrza - a tym samym stabilności jazdy. Istotnie przyczynia się do tego także całkiem nowy, sześciokanałowy dyfuzor w tylnym zderzaku.
"Wykonane na miarę" wnętrze i skóra "Silver-arrow" (srebrna strzała) o niepowtarzalnej jakości Wnętrze wyczynowego samochodu sportowego zadziwia swoją funkcjonalnością i luksusem na najwyższym poziomie. Muszlowe siedzenia, tapicerowane według indywidualnych życzeń, wielofunkcyjna kierownica z typowymi dla pojazdów wyścigowych przyciskami do ręcznej obsługi przekładni oraz przejrzyste okrągłe instrumentarium, zaprojektowane w formie chronometru, gwarantują kierowcy komplet wszystkich istotnych informacji oraz perfekcyjne panowanie nad samochodem w każdej sytuacji.Atmosferę cechują materiały najwyższej jakości: aluminium, włókna węglowe i miękka skóra "silver-arrow", stworzona specjalnie dla tego nowego, sportowego samochodu wyczynowego i ustanawiająca poziom w zakresie jakości i wytrzymałości materiału.
Mercedes-Benz SLR McLaren: Najnowsza technologia dla Gran Turismo XXI wieku
Perfekcyjna dynamika i bezpieczeństwo jazdy
SLR - te trzy litery stały się w połowie lat pięćdziesiątych legendą. Produkowany pod tą nazwą samochód wyścigowy Mercedes-Benz wyznaczał nowe kryteria dla spełniających wysokie wymagania pojazdów Gran Turismo. Fakt, że jego wygląd zapierał dech w piersiach, a innowacyjna technika przewyższała konkurencję w osiągach i zachowaniu się podczas jazdy, stanowił uzasadnienie tej legendy. Firma Mercedes-Benz i jej partner McLaren skutecznie przenieśli te charyzmatyczne właściwości na nowego Mercedes-Benz SLR McLaren, który jesienią br. świętować będzie swą premierę. Do tego dochodzą - jak w przypadku poprzednika z 1955 roku - nowości techniczne, które wyprzedzają swój czas. Wystarczy spojrzeć pod maskę, gdzie pracuje jednostka napędowa V8 Mercedesa AMG. Z 5,5 litra pojemności, przy wspomaganiu sprężarki śrubowej, silnik rozwija maksymalną moc 460 kW / 626 KM. Od 3250 obr/min silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 780 niutonometrów. Moment ten jest stały w dużym zakresie prędkości obrotowej, do 5000 obr/min. Z taką mocą pod maską Mercedes-Benz SLR McLaren osiąga wyniki zaliczane do najwyższych wartości w swojej klasie: do osiągnięcia prędkości 100 km/godz. od zera ten sportowy wóz o wysokich parametrach potrzebuje zaledwie 3,8 sekundy; granicę 200km/godz. przekracza po 10,6 sekundy, a po 28,8 sekundy od startu SLR osiąga prędkość 300km/godz. Maksymalna prędkość tego dwuosobowego wozu wynosi 334 km/godz. (dane tymczasowe). Dla optymalnego rozłożenia ciężaru, perfekcyjnej dynamiki jazdy i dużej stabilności hamowania Mercedes-Benz SLR McLaren skonstruowany został jako samochód sportowy z silnikiem umieszczonym w przedniej części pośrodku. Jednostka napędowa V8 zawieszona jest nisko na stabilnej ramie aluminiowej. Wodne chłodzenie powietrza doładowującego, technika trzyzaworowa, smarowanie w systemie "sucha miska olejowa" i cztery katalizatory metalowe to dalsze cechy szczególne mocnego silnika, który już obecnie spełnia ostre normy spalin EURO 4 roku 2005. Trzy programy skrzyni biegów: krótkie, sportowe czasy przełączania. Na wysokie parametry nastawiona jest również montowana seryjnie pięciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów. Daje ona kierowcy możliwość wyboru jednego z trzech programów i tym samym indywidualnego dopasowania prędkości przełączania. W pozycji "manuell" biegi można przełączać przy pomocy przycisków na kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. W programie manualnym kierowca może wybierać między trzema stopniami przełączania - "Sport", "Supersport" i "Race", skracając jeszcze wyraźniej czas zmiany biegów przy dynamicznym sposobie jazdy. Najnowocześniejsze technologicznie materiały: wzorowe bezpieczeństwo i najwyższa sztywność. Najnowocześniejsza technologia wyróżnia również samo nadwozie tego sportowego superauta. Składa się ono całkowicie, łącznie ze strukturą przodu i tyłu oraz kabiny, skrzydłowych drzwi i maski silnika, ze wzmacnianego włóknem węglowym tworzywa sztucznego (CFK).Ten lekki, równocześnie jednak ekstremalnie sztywny materiał pochodzi z technologii lotniczej i kosmicznej i sprawdza się również w nowoczesnych samochodach wyścigowych Formuły 1. W stosunku do stali oszczędza się 50% wagi. Ponadto podczas uderzenia włókno węglowe wyróżnia się cztero- do pięciokrotnie wyższym niż stal czy aluminium pochłanianiem energii. Te cechy wykorzystał Mercedes-Benz, stosując w konstrukcji przodu nowego SLR dwie belki wzdłużne z włókien węglowych o długości 620 mm każda, które w przypadku czołowego zderzenia absorbują całą energię, bez przekraczania znośnej dla pasażerów wartości opóźnienia. Podczas uderzenia włókna tych elementów rozrywane są od przodu do tyłu, ulegając dokładnie wyliczonej deformacji, gwarantując równe, stałe opóźnienie. Dzięki temu SLR jest pierwszym w świecie seryjnie produkowanym samochodem z konstrukcją przodu wykonaną na wypadek zderzenia całkowicie z włókien węglowych. Jedna belka wzdłużna z CFK waży tylko 3,4 kg. Również kabina pasażerska tego sportowego wozu o dużej mocy zbudowana jest w całości z tego najnowocześniejszego materiału. Zapewnia ona pasażerom bardzo sztywną i tym samym bezpieczną przestrzeń do przeżycia zarówno przy uderzeniu bocznym, czołowym, jak i tylnym. W obszarze tyłu podczas uderzenia zadanie absorbowania energii przejmują dwie wewnętrzne belki wzdłużne z laminowanego włókna węglowego i stabilna belka poprzeczna - kabina pasażerska pozostaje prawie nienaruszona. Adaptacyjne poduszki powietrzne, napełniające się dwustopniowo w zależności od siły zderzenia, nowe konstrukcje poduszek bocznych z funkcją ochrony głowy oraz napinacze i ograniczniki naprężenia pasów należą do systemu ochrony pasażerów nowego SLR. Ceramiczne tarcze hamulcowe i SBC TM: wzorowe bezpieczeństwo. Tarcze hamulcowe tego nowoczesnego samochodu ze skrzydłowymi drzwiami wykonane są również z najnowocześniejszego materiału, spełniającego najwyższe wymagania. Mercedes-Benz osiągnął tu przy pomocy wzmacnianej włóknem węglowym ceramiki najlepsze wyniki w zakresie sprawności, odporności na temperaturę i żywotności. Dzięki bardzo odpornemu na obciążenia materiałowi tarcze hamulcowe o dużej średnicy umożliwiają SLR maksymalne opóźnienia do 1,3 g - wartość szczytowa w seryjnie wytwarzanych samochodach. Tylko na przedniej osi do dyspozycji jest powierzchnia okładzin ciernych o łącznej wielkości 440 centymetrów kwadratowych. Elektrohydrauliczny system hamulcowy Sensotronic Brake Control, elektroniczny system stabilizujący ESP, automatyczna kontrola ciśnienia w oponach, 18-calowe koła i aluminiowe podwozie, na którym widać rękę doświadczonego konstruktora samochodów wyścigowych, również wyróżniają nowego SLR, stwarzając warunki dla perfekcyjnej dynamiki i dużego bezpieczeństwa jazdy.

GALERIA
POWRÓT