| |
| |
| |
CIEKAWOSTKA |
|
Najszybszy motocykl na swiecie jest wolniejszy i ma słabsze przyspieszenie od najszybszego samochodu na swiecie!!!
| | | |
CIEKAWOSTKA |
|
Najdroższy samochód dopuszczony do ruchu ulicznego to Bugatti Veyron (4 480 000zł), a najdroższy niestety nie dopuszczony do ruchu ulicznego pojazd to Ferrari FXX(6 160 000 zł) |
| | |
|
|
|
|
|
|
BMW niem. Bayerische Motoren Werke to znacząca firma niemiecka produkująca samochody osobowe i motocykle oraz skutery pod marką BMW. Siedziba firmy znajduje się w Monachium, w kraju związkowym Bawaria.
BMW jest właścicielem również innych marek samochodów, a także stajni BMW Sauber w Formule 1. Zespół nie jest jedyną formą zaangażowania firmy w sporty motorowe.
Historia
BMW K 11001916 Utworzenie fabryki samolotów Bayerische Flugzeug-Werke (BFW)
1917 Zmiana nazwy spółki Rapp-Motorenwerke na Bayerische Motoren Werke GmbH
1918 Przekształcenie w spółkę akcyjną.
1923 Wykonanie pierwszego motocykla BMW.
1928 Powstaje oddział firmy BMW w Eisenach, gdzie rozpoczęto produkcję pierwszych samochodów o nazwie Dixi, wzorowanych na angielskich autach Austin Seven.
1944 Znaczne zniszczenie zakładów w Monachium przez bombardowania alianckie.
1945 Uruchomienie zakładu naprawczego pojazdów wojsk okupacyjnych.
1948 Wznowienie produkcji motocykli po zniszczeniach wojennych i po przegranej wojnie.
1952 Wytwarzanie samochodów w Monachium.
1970 Utworzenie fundacji Herbert Quandt Stiftung.
1972 Utworzenie działu sportu firmy BMW-BMW Motorsport GmbH.
1985 Utworzenie spółki BMW Technik GmbH do prac badawczo-rozwojowych.
1990 Otwarcie centrum badawczego Forschungs- und Ingenieurzentrums FIZ.
1994 Wykupienie firmy Rover Group.
1998 Nabycie marki Rolls-Royce.
2000 Utworzenie fundacji Eberhard v. Kuenheim Stiftung.
2000 Sprzedaż firmy Rover.
2005 Zakup wyścigowego teamu Sauber.
Modele i serie produkcyjne
Od początku lat 70. XX w. koncern BMW wprowadził jednolite nazewnictwo produkowanych modeli aut, tzw. serie, mówiące o klasie i wielkości samochodu. Popularne wśród aut marki BMW trzycyfrowe oznaczenia mówią o serii oraz o pojemności silnika, gdzie pierwsza cyfra oznacza serię a dwie pozostałe zazwyczaj pojemność silnika. Literka 'd' na końcu oznaczenia informuje nas, ze w danym samochodzie pracuje silnik wyskoprężny; literka 'C' o tym, że jest to coupe (oznaczenie od modelu E46); literka x o tym, że jest to samochód w wersji z napędem typu 4x4; natomiast dodatkowy wyraz 'touring' oznacza, ze mamy do czynienia z samochodem w wersji kombi. Precyzyjnie przestrzegane zasady oznaczeń uległy ostatnio rozluźnieniu, czego przykładem są modele 318i (silnik o pojemności 2 litrów); zapowiedziane na wrzesień 2006 modele serii 3 z benzynowymi, trzylitrowymi silnikami turbodoładowanymi oznaczone jako 335i (choć tu wyjątek zrobiono już w latach 80-tych wypuszczając na rynek model E23 745i z 3,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym); oraz sprzedawane już pojazdy serii 5 z silnikiem 3.0l diesel bi-turbo, oznaczone jako 535d. Natomiast jeśli chodzi o modele M (M od Motorsport), to wystepuje wtedy jedynie oznaczenie główne serii poprzedzone litera "M", np. M1, M3, M5, M6. Modele serii M charakteryzują się dodatkowymi akcentami sportowymi oraz posiadają silniki o zwiększonej mocy. Seria roadsterów Z, mająca jak do tej pory czterech przedstawicieli (Z1, Z3, Z4, Z8) nie ujawnia w oznaczeniach pojemności silnika.
BMW 1-serii
seria 1 - najmniejsze BMW, konkurujące z samochodami kompaktowymi takimi jak Alfa Romeo 147, Audi A3. Produkowane od 2004 r.
Wersja silnikowa
116i
118i
120i
130i
118d
120d
BMW 3-serii
seria 3 - najczęściej kupowana seria, klasa średnia. Obecny model produkowany od 2005 r.
Wersja silnikowa - Typ nadwozia -Moc kW/KM
318tds Compact hatchback 66 / 90 przy 4400
316i Compact hatchback 75 / 102 przy 5500
316i Compact Automat hatchback 75 / 102 przy 5500
318ti Compact hatchback 103 / 140 przy 6000
318ti Compact Automat hatchback 103 / 140 przy 6000
323ti Compact hatchback 125 / 170 przy 5500
323ti Compact Automat hatchback 125 / 170 przy 5500
316i sedan 77 / 105 przy 5300
316i Automat sedan 77 / 105 przy 5300
318i sedan 87 / 118 przy 5500
318i Automat sedan 87 / 118 przy 5500
320d sedan 100 / 136 przy 4000
320i sedan 110 / 150 przy 5900
320i Automat sedan 110 / 150 przy 5900
323i sedan 125 / 170 przy 5500
323i Automat sedan 125 / 170 przy 5500
328i sedan 142 / 193 przy 5500
328i Automat sedan 142 / 193 przy 5500
BMW 5-serii
seria 5 - klasa średnia wyższa. Obecny model produkowany od 2003 r.
BMW 6-serii
seria 6 - seria modeli o charakterze sportowym. Duże luksusowe coupe, produkowane w obecnej postaci od 2004 r.
Wersja cabrio i coupe:
630i
650i
M6
BMW 7-serii
seria 7 - luksusowe auta z bogatym wyposażeniem. Obecny model produkowany od 2001 r, w 2005 r. roku przeszedł lekki facelifting.
Wersja silnikowa - Typ nadwozia - Moc kW/KM
730d Automat sedan 135 / 184 przy 4000
735i Automat sedan 180 / 245 przy 5800
735iL Automat sedan 180 / 245 przy 5800
740d Automat sedan 175 / 238 przy 4000
740i Automat sedan 210 / 286 przy 5400
740iL Automat sedan 210 / 286 przy 5400
750i Automat sedan 240 / 326 przy 5000
750iL Automat sedan 240 / 326 przy 5000
BMW 8-serii
seria 8 - dwudrzwiowe, luksusowe samochody o charakterze sportowym. Obecnie nie produkowane.
BMW X 3/5
seria X - luksusowe samochody uterenowione, tzw. SUV (Sport Utility Vehicle). Obecnie produkowane są X3 i X5. Wg nieoficjalnych źródeł planowana jest produkcja modelu X7.
BMW Z 1/3/4/8
seria Z - seria niewielkich kabrioletów i roadsterów. Pojazdy z tej serii długo nie cieszyły się powodzeniem, od kilku lat kojarzone są jako samochód Jamesa Bonda.
Modele serii Z:
Z1
Z3
Z4
Z8
Wersja silnikowa - Moc kW/KM
Z3 roadster 1,8 85 / 116 przy 5500
Z3 roadster 1,9 103 / 140 przy 6000
Z3 roadster 1,9 Automat 103 / 140 przy 6000
Z3 roadster 2,8 141 / 192 przy 5300
Z3 roadster 2,8 Automat 141 / 192 przy 5300
Z3 M roadster 236 / 320 przy 7400
Z3 roadster 3,0 170 / 231
Jednym z najwspanialszych modeli firmy BMW jest Z8 (samochód) nawiązujący swą stylistyką do lat pięćdziesiątych, w których produkowano legendarny model 507. Potężna jednostka napędowa ma pojemność skokową az 5000 cm3. Rozwija ona całe 400 koni mechanicznych przy 6600 obr/min i 500 Nm momentu maksymalnego przy 3800 obr/min. Silnik ten to ośmiocylindrowiec w układzie V, wyposażony w zmienne fazy rozrządu. Przyspieszenie do setki wynosi tylko 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna, ze względów bezpieczeństwa została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Układ hamulcowy sprawia, że Z8 zatrzymuje się bardzo szybko. Wyhamowanie ze 100 km/h trwa jedynie 2,5 sekundy!
BMW M 3/5/6
seria M - najbardziej usportowione samochody serii 3, 5 i 6 w topowych wersjach, z najmocniejszymi silnikami produkowane przez BMW Motorsport. BMW M5 to jeden z najszybszych rodzinnych sedanów na świecie.
BMW zaprezentowało uliczną wersję ekstremalnie sportowego samochodu jakim jest M3 GTR z silnikiem V8. BMW M3 GTR posiada wyjątkowo niskie zawieszenie oraz dysponuje bardzo sportowo ustawionym podwoziem. Kompaktowy, wysokoosiągowy silnik wyścigowy V8 umożliwia idealne rozłożenie wagi w aucie, co wspólnie z 19-calowym ogumieniem gwarantuje wyjątkowo łatwe, jak na osiągi, prowadzenie.
BMW M3 kabriolet posiada cechy typowe dla coupé. Napędza go także wysokoobrotowy silnik R6 o pojemności 3.2l i mocy 252 kW (343 KM). Dzięki temu otwarte M3 bez problemu osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h i przyspiesza w 5,5 sekundy od 0 do 100 km/h. Na czwartym biegu, z jazdy 80 km/h prędkość 120 km/h osiąga w 5,9 sekundy. Przeciętne zużycie paliwa wynosi 12,1 l na 100 km.
BMW M3 CSL ma wagę zredukowaną w porównaniu z seryjnym M3 o 200 kg, na każdy koń mechaniczny jego mocy przypada więc 3,5 kg masy co zapewnia doskonałe osiągi. Takie osiągi możliwe są dzięki lekkiej budowie auta, w której większość blaszanych elementów zastąpiono włóknem węglowym (dach, maska, klapa bagażnika). Silnik auta ma moc 360 KM. Ciekawostką jest iż po okazaniu licencji kierowcy rajdowego servis ściąga ograniczenie predkosci
|
|
|
|
|
|